keskiviikko 20. helmikuuta 2013

Paistetta, vihrosta viimein

No vihrosta viimein alkaa tuntuun siltä, että tää talvi vois vaikka loppuakkin pikku hiljaa. Lunta ei oo ny satanu pariin päivään ja aurinkokin on tullu esille piiiitkän harmauren jälkeen. Eilen se kävi vaan hetken morjenstamassa, mutta tänään on paistanu ihan koko päivän. Ja äskön näky pihalla tähtiä ja kuu-ukkokin. Niitäkään ei oo näkyny aikoihin.
Kaikesta harmauresta hualimatta äippä on raahannu meittiä tua pihalla pitkin peltoja. Väliin ihan umpihankessa, mutta suurimmaks osaks on kuiteski ollu jotain polun tapasta tarjolla. Sillä on ittellä niin huano kunto, että eihän se kovin kauaa tua umpihankessa jaksas ees tallustaa. Vaikka sillä on kyllä ollu jokku lumikenkät jalassa niin hiästä märkä se on silti ollu. Samaten tolla nappulalla on niin huano kunto muhun verrattuna, että sekin väsähtää piänen rämpimisen jälkeen.  Jaa mistäkö sen sitte tiätää? No tiätty siitä, että vauhti hirastuu ja se alkaa kulkeen mun jälkiä. 
Tänään päästiin viimein hianoon aurinkonpaisteeseen lenkkeileen. Mää olisin halunnu mennä paljo pitemmällekkin, mutta äippä pakotti kääntyyn takas.  No, eiköhän noi hianot kelit onneks jatku ja sit kyllä mennään pitemmällekkin.
Äippä tarttee kunnon kohotusta samaten toi nappula. Ja molemmat vois vähä painoonsakkin tiputtaa. Ja sehän onnistuu  parhaiten sillä, että lähretään pitemmille lenkeille.  Munkin muka tarttee kohottaa kuntooni tulevaisuutta varten, mutta mun kunnossa ei kyllä oo mitään vikaa. Mutta kyllä mulle toi lenkkeily sopii. 
Tässä muutama tunnelma tältä päivältä. Hianon sininen, pilvetön taivas.
 Toi rako tossa  alareunassa on ton nappulan miälestä pelottava. Tossa sillassa on useampikin tommonen rakonen ja toi nappula pelkää niitä. Sillähän on jostain syystä kammo tommosia rakosia kohtaan, joitten yli pitäs kulkee. Kyllä se silti tosta sillasta on joka kerta saatu yli tuleen mennen tullen, vaikka väliin se on vähä sitkeessä ollukkin. 
Tossa se löysi tualta hankesta jotain herkullista syätävää, mutta se jäi mulle ja äipälle arvotukseks, että mitä. 
Kyllä se kevät siältä vihrosta viimein alkaa lähestyyn. Tintit on jo hetken laulanu niin hianosti, että nekään ei voi olla väärässä. Onhan tässä talvessakin omat hyvät pualensa, mutta tätä on kestäny ny jo niin pitkään, että kyllä ny alkaa jo vähitellen kyllästyttään tää kylmä, märkä ja luminen olotila.

1 kommentti:

  1. Joo, hiano ilma on teillä siälä ollu ja hianoja kuviakin ootte saanu! Tähän joku vois sanoo, et kai ny hianoist koirist hianoi kuvii saa, vähä niinku et kai selvist ihmisist selvii kuviakin saaraan :)

    Meillä on kanssa parina päivänä aurinko paistanu sillain "vähän" mut ei siniseltä taivaalta...ei siis varmaan koko talven aikana. Ihan mälsää. Jäällekään ei oo juur päästy, kun on ollu niin lauhaa että se jää on ollus emmosta mössöö; kuka siälä viittii tarpoo...ei ainaskaa BAlmer! Mää kyl Maisan kanssa olisin juassu siinä möhjössäkin, mut äipän miälestä se vois olla vaikka VAARALLISTA mennä kauemmas semmoisella möhjö-jäällä...äitit aina pelkää et meille tapahtuu jotain!

    Koirapuistossa me käyrään melkeen joka päivä, ja siälä on rosi kivaa, meillä on paljon kavereita, mut toi Maisa pelkää semmottia isompia varsinkin tummia tai mustia koiria...se on vähän arkalasta kotosin sanon minä! Mut oneks kaikki meitin noin 100 kaveria on tosi kivoja, ja niitten ihmisetkin on, toi äippä aina pälpättää niitten ihmisten kanssa niin , että mun on välillä pakko puuttuu siihen kimaskasti haukkumalla, et se huomais mut ja mun lumikikkareen...jota se ei heitä :( Maisan kanssa meillä on kyl TOSI KIVAA, me leikitään ja painitaan koko ajan! Oli se vaan hiano homma et noi ihmiset haki mulle ton pikkusysterin kaveriks, mää en enää vois olla ilman sitä hetkeäkään!

    Mää muuten oon kanssa erityisen varovainen kaikkien kolojen ja tommosten kanssa...mul on sitten viisas iskä! Parempihan se on mialuummin katsoa kuin katua; toi BAlmer ja Maisa on sellasii, et ne seuraa tota äippää vaikka tulisien hiilien yli (ainakin Maisa!) eikä yhtää epäröi mitään, mut mää kyä katon mihin astun ja teen ihan omat johtopäätökset et kannattaaks seurata vai ei! Mut mää olenki viksu ja ittenäinen..äippä kyl sanoo joskus et mää olisin muka ittePäinen, mut se on varmaan virhe ;)Mää olen vaan tyttö, joka tiärän mitä mää tahron ja äippä sanoo, et mul on kans jotku kamelbuutsit (naisille jotka kulkevat omia polkujaan) mut hassuhan se on, eihän mulla mitään buutseja jaloissa oo!

    Kohtapualiin alkaa täälläkin varmaan taas noi lualahommat, mun tarttis kuulema mennä ainakin kertaalleen treenaan ja sitten uurestaan kokeisiin. Jee! Me mennään kuukauren päästä Turkuun kylään ton äipän jonku ihan lapsuurenkaverin perheen lua, ja niitten iskä mettästää, niillä on pari saksanmettästysterrierii ja yks parsoni; ne on kaikki poikii, ja vaan toi parsoni asuuki sisällä. Mut eniveis, me mennään sinne, ja noi ihmiset lähtee kuulema sitte kattoon oikeen niitä TOSItoimia, mut me ei kuulema päästä mukaan ollenkaan!?!?!?!!? Siis mitään järkee, mää olen lualakoira enkä pääse sit mukaan ku noi menee sinne lualille oikeeseen jahtiin.....äippä perusteli sen kyä mulle, et kun mun pitäis ensteks mennä sinne kokeisiin muutaman kerran ja sitten kun mää oon kokematon ja sitten kun mulla on keväällä nyt aikas paljon noita missikisoja tiarossa, niin nyt se ei kuulemma vaan käy :( Jaahas, mää menisin kyl paljo mialuummin lualii kattomaan kuin niihin missikisoihin, mut äipän miälestä nyt me yritetään saara jotai sertei joita puuttuu kaks. Vaiks ei silti, kyl mun miälest noissa missikisoissakin ihan hauskaa on, ainakin kun ollaan MAisan kans molemmat reisussa. Sitäpaitti äippä on kehunu mua ihan hirveesti koska mää esiinnyn nykyään niin älyttömän hianosti, se sano on melkeen sille tuli siälä Tallinnassaki tippa linssiin, kun se oli mun kanssa kehässä. Oon mää aina esiintyny hianosti, mut nyt mää rupeen oleen kai sit vähä ittetiatosempi ja keskityn enempi siihen hommaan :)

    Tampereella muuten me sit varmaan nähräänkin :)

    VastaaPoista